torsdag 24 september 2009

Tigrinnor, tårar och tankar

Till mina tigerbarn!

För er skull förvandlas jag till en tiger. En tiger som när faran hotar ryter, klös, fäktas och bits. Alla ni tigrinnor där ute med egna tigerbarn vet vad jag menar. När man gör allt för att skydda de lurviga små tigerungarna som leker, ovetandes om de faror som deras mammor hela tiden känner vittring av. För er skull förvandlas jag till den där tigern. Inget kan få komma nära som skulle kunna skada ens älskade tigerbarn. Det är tigerns instinkt som agerar. Precis som alla andra tigerbarn blir ni rädda när er mamma ryter, klös, fäktas och bits. Men var inte rädda, älskade lurviga tigerbarn. För när natten lägger sig över tigergrottan och mitt rytande tystnat i dalen kurar ni tätt, tätt ihop er nära min varma päls. Jag drar in klorna och lägger tassen om er. Min stora, varma lurviga tigertass skyddar er från nattens faror. Men vi tigrinnor, vi sover alltid med ena ögat öppet. Alltid.
Sov gott tigerungar. Mamma finns här.

7 kommentarer:

  1. Haha, var det ett skämt eller? Det du utsätter din ex-man och hans nya fru för är fruktansvärt. Alla i er omgivning vet att din ex-man och hans fru är BRA för barnen och de älskar faktiskt er lika mycket. Dig och din man, men även din ex-man och hans fru. Allt du gör och hindrar dina barn ifrån kommer att slå dig mitt i ansiktet en dag. Jag har känt dig i över 10 år så jag vet precis vilken hycklare du är. Du är verkligen full med skit, rakt igenom ond. Lämna din ex-man och hans fru ifred så blir allt jättebra.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att alla läser min blogg. Magnus vänner och också släkt. Detta var en dikt som alla som har haft glädjen att få barn säkert känner igen sig i och hur man alltid vill skydda dom från ont. Att reaktionen blev en koppling till mitt förflutna är din tolkning och kommenter. Jag är glad för att du gav din åsikt, att min text berör är något oerhört positivt. Tack för att du tog dig tid att kommentera. Hälsa din man!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dikt!
    Själv hade jag aldrig kunnat sätta ord på mina känslor så bra mitt i natten.

    Kul att du bestämde dig för att blogga lite mera ändå. Tycker du är en duktig skribent. Har ju alltid varit svag för vackert språk och fina formuleringar, lite av en språkfetischist ;)

    Om du är en tigermamma så är jag nog mer som kossan i Ferdinand :) Lugn och trygg, men det är klart att om någon gjorde min pojke rädd eller ledsen, då skulle det kanske krypa ut en liten tiger ur mig med...

    ..eller i alla fall en arg liten katt :)Mjau!

    Puss och kram!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet!
    Det finns väl inget man inte gör för sina barn!
    Jag hade fällt ut alla näbbar & klor som fanns.

    Ser fram emot att få läsa mer kloka ord & inägg på din blogg.

    //Syster Yster

    SvaraRadera
  5. Vi är många tigrinnor här ute, uppenbarligen både äldre och yngre..., som vässar klorna för att försvara sina trollungar!
    Tänk att likheterna är fler än olikheterna när det kommer till att stå upp för sina barn. Väldigt väldigt fin dikt!

    Love you!
    //Linda

    PS. Nu när du också publicerar dikter är det bara en tidsfråga innan jag kan få dig att virka också...

    SvaraRadera
  6. Den anonyma tigrinnan har talat....

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tigerdikt! Roligt att Anonym har lärt sig tvärtomspråket. Jag vill säga så här istället.

    Allt du gör och stöttar dina barn i kommer du att få tillbaka som kärlek rakt in i hjärtat en dag. Jag har känt dig många år och så jag vet precis vilken underbar mamma och vän du är. Du är verkligen full av värme, rakt igenom fin!


    //Amanda

    SvaraRadera