tisdag 28 juli 2009

Kan lycka köpas för pengar?


En ganska provokativ fråga kanske och det politiskt korrekta svaret borde väl vara nej...Men ändå...efter en tripp till IKEA idag sitter jag här, med ett stort lyckligt leende på mina läppar. Vi har spenderat sista veckan med att fixa upp hallen. Målade väggarna grå, vita hyllor, vitt skoskåp, vita tavlor med snäckmotiv, blå härliga runda mattor och sist, men inte minst, min älskade segelbåt. Nu matchar vår hall resten av det marininspirerande huset. Pengar kan köpa sånt man blir glad av, sånt man mår bra av. Visst är det en form av lycka? Visst är det allra viktigast att finna lycka i sin familj, sin kärlek och sig själv...Men ni vet den där känslan när man har packat den gula IKEA-kassen till brädden fylld med massa härliga inredningssaker, när man betalat, kommit hem, packat upp och skruvat ihop- är inte det lycka så säg? Och nästa vecka fyller jag nog på lyckobägaren lite extra- för då blir det ytterligare en tripp till IKEA för att köpa rund spegel. Tut i oturen att den inte fanns i Helsingborg, för en extra tur till IKEA Kållered kan ju aldrig skada. Då kanske de har det där ljuset som passar så fint i den där glasvasen, och så den där lampan som skulle matcha så bra till den nya mattan och kanske kanske har de även påslakanet som matchar kanon till de de där kuddfodralen jag funderar på att köpa....Hmmmm..undrar om plastkortet är lika lyckligt som jag? Det är en helt annan fråga....

Skepp o´hoj!

2 kommentarer:

  1. En shopaholics bekännelser - lightversionen? ;) Kyss!

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt – IKEA är en variant av lycka! Det är underbart att gå där och plocka på sig saker, "bara den också och den och den..." Och att få pyssla med alltihop när man kommer hem är ännu bättre.

    Ett annat tips är att åka på loppisar, det är dessutom billig lycka!!!!!!!
    Löv u!

    SvaraRadera