torsdag 1 april 2010

Fest, fest, fest i Jerusalem!


Min son (och tidigare även min stora tjej och snart min lilla) går ju på Kyrkbackens förskola i Harplinge. -Va? Kristet dagis, kan det vara något? Det hör man allt för ofta när andra föräldrar frågar. OM! Svarar jag och tänker ofta motsatsen, kommunalt dagis, kan det vara ngt? Allt som oftast förknippar man ju kristna dagis/friskolor mm med ytterligheter, tänk Knutby och andra extrema platser. Men när man tittar på de värderingar och grunder som Kyrkbackens förskola bygger på så inser man att det handlar om vanlig, hederlig medmänsklighet. Så som du vill att andra ska vara mot dig så ska du också vara mot dom, och det är i det klimatet jag vill att mina barn ska växa på dagarna. De har fadderbarn som de samlar in pengar till, de grillar korv med vaktmästarna bortanför kyrkogården, de matar guldfiskarna i minneslunden och de VÄXER till att bli fantastiska små omtänksamma individer. Nicke Nyfiken blandas med Barnens bibel och Imse Vimse Spindel med Det lilla ljus jag har. Utflykter till Wapnö och ko-klappning varvas med Minigudstjänster och uppträdande på familjegudstjänster.
Just dessa minigudstjänster är helt fantastiska! Som i torsdag. Harplinges församlingspedagog Ulrika höll i en helt underbar minigudstjänst, eller Guds Lekstuga som de kallas för. Hit kommer dagisbarnen, andra föräldralediga med sina barn och alla som vill! Skärtorsdagens tema var givetvis Påsken. Man sitter längst fram i kyrkan på små kuddar eller stolar och kommer nära inpå. Och istället för att prästen, ursäkta Peder, ska mässa om kristi död och uppståndelse, tar Ulrika och spelar upp en dockteater för barnen, där Jesus och hans lärjungar bestod av toapappersrullar :) Barnen är hela tiden delaktiga i berättelsen, Ulrika berättar med en oerhörd inlevelse och Haplinge Kyrka förvandlas till Jerusalem, Golgata och Getsemane trädgårdar. Berättelsen varvas med massa sång, dans och rörelser. Man känner hur glädjen sprids bland barnen när det delas ut trummor och marackas.
Det spelar inte så stor roll vad man tror på. En del tror på Allah, andra tror att Jesus dog och uppstod för våra synders skull. Vissa tror på påskharen och andra tror på stjärnorna. Jag tror på att barn som vistas i en positiv och varm miljö, med sunda värderingar och tankar, växer upp till kloka omtänksamma individer som känner medmänsklighet och tolerans. Det tror jag på! Glad Påsk där ute allihopa!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar